Direktlänk till inlägg 13 november 2009

FREDAG DEN 13 NOVEMVER

Av neverleave - 13 november 2009 11:05

Fredagen den 13 November idag och det är en massa människor som stressar upp sig och tar allt med denna dagen på fullaste allvar just för att de tror att det ska hända dem något. Fredagen den 13 inträffar 1-3 gånger varje år och är enligt skrock en otursdag. Det finns ju flera olika hypoteser varför fredagen den 13 uppfattas som en otursdag. Den ena hypotesen grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förråd utav Judas den 13 vid bordet det kan även vara så att det fanns 13 personer totalt  och att Jesus korsfästes på långfredagen. Sedan var det ju också så att Jesus dog en fredag. Där med fredagen den 13 så det finns ju ganska många hypoteser varför man tar fredagen den 13 som en otursdag i sig.

Det finns ju även några fler hypoteser som inte grundar sig på kristendomen, utan den hypotesen grundar sig på ett betydande antal orden medlemmar från tempelherreorden ( var den medeltina orden ) blev fängslade av en snubbe i Frankrike fredagen den 13 Oktober på order av dåvårande påven. Många av dessa torterades och avrättades dessutom. Vidare finns de ju en hypotes i den nordiska mytologin en berättälse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den 13 gästen till ett gästabud i Valhall. Och sedan lurades den blinde Höder ( Son till Oden och Frigg ) till att skjuta sig egen broder Balder till döds med en mistelpil.


Så det är inte konstigt att man tror att just fredagen den 13 ska vara en dag som bringar otur med sig. Jag tror inte attd et finns speciella dagar som man har mer eller mindre otur på utan saker bara händer. Har man otur så har man det vilken dag på året som helst.

Sedan så tror jag att när människor stressar upp sig över de fredagen den 13 så är det klart att det händer saker för då inbillar man sig att det kommer att hända saker också.

Jag tror att så länge man håller sig lugn och tänker på fredag den 13 som vilken annan dag som helst så kommer även de klara sig från att ha utur endast den här dagen.

Tänk posetivt mina damer och herrar, så kommer den här dagen flyta på som vilken annan dag som helst! :)



 


 
 
Nightfall

Nightfall

13 november 2009 15:12

sv: Javisst! Rekommenderar denna sida http://www.watchxonline.com/ och den här http://ch131.com/ :)

http://nightfalls.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av neverleave - 14 augusti 2010 18:14

" Det finns alltid en risk att den vi älskar inte längre vill leva med oss och till och med kanske börjar älska någon annan. Vi kommer aldrig kunna förhindra det, därför är det lika bra att våga tycka om och älska så ofta och så mycket som möjligt. D...

Av neverleave - 29 april 2010 11:21

Då vart det torsdagoch jag har min sista dag med brevid gång på ett kvällspass så att jag kan ta och lära mig hur det funkar på kvällarna också. =) Igår så flyttade jag mina grejer till norrahammar och jag måste säga att lägenheten vart hur bra som...

Av neverleave - 28 april 2010 12:44

Efter lite om och men den senaste tiden är det bestämt att jag ska bo hos pappa i Norrahammar tills det har löst sg med lägenhet för min del och även i sådana här tider visar det sig verkligen vilka i ens närhet som är äkta och oäkta. Så från och m...

Av neverleave - 24 april 2010 16:16

Ja det sista har verkligen vart en omtumlande tid i mitt liv och allting jag byggt upp rasade på en sekund. Men jag har bitit ihop även den här gången och visar mig stark inför dig och orörd. Jag vet inte om de är mest fel för mig eller emot dig då j...

Av neverleave - 7 april 2010 11:32

 Världen är ett pussel, varje människa är en bit. Motivet det är vackert, men jag hör inte dit. För jag har egna tankar, i färg med fel nyans. och jag försöker välja väg, men passar ingenstans ...

Presentation


De flesta andra gör det...varför skulle jag inte kunna göra det...? Blogga alltså. Jag antar att även jag har något att berätta, roa, skvallra om, lära ut, intressera eller kanske bara fördriva tiden med...eller?
Jag ger de ett försök trots allt!

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Gästbok

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards