Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

FOTBOLLS FIRMOR

Av neverleave - 9 januari 2010 20:44

  





 




Jag har nu kollat på filmen rise of the footsoldier, jag trodde inte att jag hade sett den tidigare. Men de visades att jag hade sett den tidigare, inte gjorde det något eftersom att jag tycker den är bra. Hemskt dock att det är verklighets basserad film. Ovanför har jag lagt upp lite länkar på filmer som handlar om just fotbolls firmor.


Jag blev nyfiken på att läsa på om just det här med fotbolls firmor och det är ju verkligen intressant det här med att fotbolls firmor. För er som inte är så insatta i fotbolls firmorna kommer nedan lite information som jag finner intressant.


En fotbolls firma eller en huliganfirma som man också kan kalla dem är en grupp som sysslar med huliganism alltså att utöva våld i en idrottsklubbs namn.

Det startade i England under de tidiga 1980-talet.

När firmorna var nyffsat nya skedde oftast alla slagsmål mellan de olika firmorna på själva läktaren under fotbolls matcher.. Men i takt med att polis bevakningen har ökat även förbättrin gav säkerhet har våldet flyttats till gatorna. Därför sker deras uppgörelser numera så gott som alltid långt ifrån fotbollsarenorna. ( Oftast inte ens på matchdagen. )


Många tycker att huliganer (firmor) inte är rikitga supportrar eftersom de istället för att stödka sin klubb förstör för. Eftersom att det kostar klubben otroligt mycket pengar när de tvingas böta, degrederas till lägre divisiioner efter säsongen oavsett om de fotbolls laget har spelat bra under säsongen.


Fotbolls firmorna förknippas ofta med märkeskläder, en klädstil som kallas casual. Casial är en brittisk subkultur, som växte fram på fotbolls läkatare i framförallt Liverpool, Manchester och London i slutet av 1970-talet. Den för knippas framför allt med ett fanatiskt intresse för kläder och våldsamheter i samband med fotbollsmatcher.


Huligan firmor finns även i Sverige främst inom herrfotbollen. AIK, Djurgårdens IF, Hammarby IF, IFK Göteborg, GAIS, Örgryte, Malmö FF och Helsingborgs IF är klubbar som haft svåra problem med huliganer, Speciellet under derby matcher.

De tidigaste rapporterna om firma slagsmål i Sverige i samband med fotbollsmatcher i Sverige är från 1920-talet. Då de i polis rapporterna står om anhängare till Djurgårdens IF och AIK som träffats bakom stockholms stadion för att "göra upp" efter matchen.


I de stora firmorna i Sverige så finns de även baby firmor, det är organisationer för tonåringar som inte är tillräckligt gamla för att vara med i en riktig firma. Baby firmorna fungerar på samma sätt som de vanliga firmorna med den skillnaden att man slås med andra baby firmor runt om i Sverige. Många baby firmor har samarbete med de äldre och har ofta samma namn bortsett från att baby firmorna har förleden yngre eller baby med i namnet. De mest kända baby firmorna i Sverige är AIKs yngsta (AIK), Gothenburg United (IFK Göteborg) och High Potenitals (Helsingborgs IF). Den mest ansedda babyfirman i Sverige är AIK's Yngsta (AIK). Andra kända är Gothenburg United (IFK Göteborg) och High Potenitals

(Helsingborgs IF)


MINA TANKAR:

Jag tycker de är intressant med de här att de finns människor som tycker de är roligt att göra upp efter eller innan en fotbolls match bara för att visa för varandra att de är den största och farligaste firman. Varför kan man inte bara kolla på en match tillsammans med sina kompisar och dricka några öl lugnt och sansatt utan att man ska komma hem halvt sönder slagen? Jag kommer nog aldrig förstå mig på de där. Jag förstår ju att firman de tillhör är som en familj för varandra och för många är det den ända familjen de faktiskt har som bryr sig och ställer upp i alla lägen och därför finns de inte heller något slut på våldet som försigår i idrottens namn.

Många människor behöver känna att de tillhör något och är en viktig del i något och i en firma är alla en viktig del för att de ska kunna bilda en familj. De är kärlek för dem att känna tillhörighet till något större en vad de är vana vid i det så vanliga svensson livet i Sverige.

Sedan skulle de ju vara väldigt intressant att veta hur många det faktiskt dör varje år i Sverige vid sådana här tillfällen eller som hamnar i en rullstoll efter för svåra skador efter ett slags mål med sin firma.

Jag i kan inte förstå hur man kan uttsätta sig själv och sini "familj" för fara medvetet genom att ställa sig mitt emot en annan firma som man vet inte kommer att banga på att skada dig till du inte längre rör dig.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av neverleave - 14 augusti 2010 18:14

" Det finns alltid en risk att den vi älskar inte längre vill leva med oss och till och med kanske börjar älska någon annan. Vi kommer aldrig kunna förhindra det, därför är det lika bra att våga tycka om och älska så ofta och så mycket som möjligt. D...

Av neverleave - 29 april 2010 11:21

Då vart det torsdagoch jag har min sista dag med brevid gång på ett kvällspass så att jag kan ta och lära mig hur det funkar på kvällarna också. =) Igår så flyttade jag mina grejer till norrahammar och jag måste säga att lägenheten vart hur bra som...

Av neverleave - 28 april 2010 12:44

Efter lite om och men den senaste tiden är det bestämt att jag ska bo hos pappa i Norrahammar tills det har löst sg med lägenhet för min del och även i sådana här tider visar det sig verkligen vilka i ens närhet som är äkta och oäkta. Så från och m...

Av neverleave - 24 april 2010 16:16

Ja det sista har verkligen vart en omtumlande tid i mitt liv och allting jag byggt upp rasade på en sekund. Men jag har bitit ihop även den här gången och visar mig stark inför dig och orörd. Jag vet inte om de är mest fel för mig eller emot dig då j...

Av neverleave - 7 april 2010 11:32

 Världen är ett pussel, varje människa är en bit. Motivet det är vackert, men jag hör inte dit. För jag har egna tankar, i färg med fel nyans. och jag försöker välja väg, men passar ingenstans ...

Presentation


De flesta andra gör det...varför skulle jag inte kunna göra det...? Blogga alltså. Jag antar att även jag har något att berätta, roa, skvallra om, lära ut, intressera eller kanske bara fördriva tiden med...eller?
Jag ger de ett försök trots allt!

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Gästbok

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards