Direktlänk till inlägg 30 oktober 2009

Som partner är vi vuxna barn till alkoholister; räddsla 3

Av neverleave - 30 oktober 2009 13:31

Äntligen har jag kommit in på hemsidan jag pratatde om i tidigare inlägg och tänkte slänga ihop ett inlägg om den tredje punkten i som partner är vi vuxna barn till alkoholister. Enjoy!


  Rädsla nr 3: "Jag förlorar kontrollen över mitt liv"


Att ha kontroll kan vara svårt för alla människor, men speciellt för barn till alkoholister. Mycket har att göra med att många saker i vardagen är ur spel såsom rutiner, planering, tider, regler etc. Man vet inte vad som komma skall. Man får svårt att planera sin vardag och tappar helt enkelt kontrollen. Det lättaste är att man låter någon annan bestämma, så man slipper tänka själv. Man kan alltså vara rädd för att ta ett felaktigt beslut och få ångest för det. Men samtidigt så ogillar man sig själv för att man låter andra bestämma. Man vill gärna stå på egna ben.



Detta kan man se många gånger i min och min sambos vardag. Jag vill inte bestämma speciellt mycket även om jag kanske inte innest inne vill det han vill så låter jag honom att bestämma. Ibörjan var det alltid så men nu när vi vart tillsammans ett tag så börjar det från ta. Men jag vill helst inte ta och bestämma och överlåter det 9/10 gånger det är något. Just för att jag är rädd för att jag ska bli sårad eller att jag gör fel om jag väljer och han inte längre ska tycka om mig. Jag vet ju att det bara är patetiskt att tänka så för att han tycker ju inte mindre om mig bara för att jag vill gå till en annan resturang en vad han vill liksom. Men det är simplare att bara följa med i strömmen och slippa tänka själv.

Jag hatar mig själv ibland och får någon så fruktansvärd ångest bara för att jag inte kan stå på egna ben tillsammans med andra. Jag vet ju att jag kan de egentligen men inte i alls i den mån jag vill att det ska utsträcka sig i. Detta tänker jag självklart ta och försöka bearteta för att jag vill inte att min pappas beteende ska påverka mig så mycket som de faktiskt har gjort. Det är väl den största delen till varför jag bearbeta bort den jag tidigare vart för den människa som faktiskt finns innuti mig. För den finns där och den ska komma ut.



Jag tänkte ta ett exmpelt i mitt och min sambos liv som detta faktiskt påverkar mig;

Vi har bestämmt oss för att vi ska kolla på film i sängen innan vi ska sova, han säger att jag ska få bestämma film nu eftersom att vi kollat på det han vill de senaste gångerna. Jag svarar liksom okej och börjar kolla igenom filmerna och sedan efter att ha suttit där ett tag så frågar han mig om jag har hittat någon film som jag vill se. Då säger jag alltid men jag vet inte vilken film som jag vill se så du får ta och välja film. Egentligen så vet jag ju vilken film som jag vill se. Men jag väljer den inte utan låter min sambo ta och välja den filmen som han vill se.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av neverleave - 14 augusti 2010 18:14

" Det finns alltid en risk att den vi älskar inte längre vill leva med oss och till och med kanske börjar älska någon annan. Vi kommer aldrig kunna förhindra det, därför är det lika bra att våga tycka om och älska så ofta och så mycket som möjligt. D...

Av neverleave - 29 april 2010 11:21

Då vart det torsdagoch jag har min sista dag med brevid gång på ett kvällspass så att jag kan ta och lära mig hur det funkar på kvällarna också. =) Igår så flyttade jag mina grejer till norrahammar och jag måste säga att lägenheten vart hur bra som...

Av neverleave - 28 april 2010 12:44

Efter lite om och men den senaste tiden är det bestämt att jag ska bo hos pappa i Norrahammar tills det har löst sg med lägenhet för min del och även i sådana här tider visar det sig verkligen vilka i ens närhet som är äkta och oäkta. Så från och m...

Av neverleave - 24 april 2010 16:16

Ja det sista har verkligen vart en omtumlande tid i mitt liv och allting jag byggt upp rasade på en sekund. Men jag har bitit ihop även den här gången och visar mig stark inför dig och orörd. Jag vet inte om de är mest fel för mig eller emot dig då j...

Av neverleave - 7 april 2010 11:32

 Världen är ett pussel, varje människa är en bit. Motivet det är vackert, men jag hör inte dit. För jag har egna tankar, i färg med fel nyans. och jag försöker välja väg, men passar ingenstans ...

Presentation


De flesta andra gör det...varför skulle jag inte kunna göra det...? Blogga alltså. Jag antar att även jag har något att berätta, roa, skvallra om, lära ut, intressera eller kanske bara fördriva tiden med...eller?
Jag ger de ett försök trots allt!

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Gästbok

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards