Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009

Som partner är vi vuxna barn till alkoholister;

Av neverleave - 15 oktober 2009 13:35

Texten som kommer nedan har jag skrivit om och skrivit på mitt sätt och tagit bort information som jag tycker var onödig. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och vill ha ut med denna texten. Finns det några frågor eller några funderingar så är det bara att höra av sig via en komentar. Så ska jag försöka ta och svara på dem!



Som partner är vi vuxna barn till alkoholister;


Barn till alkohilister är bland de mest kärleksfulla och lojala personer som finns! Du blir säkert också imponderad av de är villiga att ge i ett förhållande. Men de kan också vara väldigt förvirrande.

Just när du tror att allt är bra, just när du tror att allt är som mest fantastiskt, Så kommer din partner att dra sig undan. Du förstår inte vad som hände. När du  tror att du börjar att förstå kommer hon/han att handla tvärtemot.

Helt naturligt så blir du förvirrad utav detta, oftast så har din partners konstiga beteende ingenting med dig att göra. Trots att ditt beteende kan vara utlösande!

I det sociala livet finns de barn till vuxna alkoholister svårigheter. Tex; så kan människor från vanliga hem lättare ta kontakt med nya människor än de som kommer från ett hem med alkoholism. Vuxna barn till alkoholister har många känslor som du inte har. Beroende på bakgrunden så reagerar det vuxan barnet med rädsla samt en beskyddande känsla för dig samt en överväldigande tacksamhet att du tar hand om situationer, (känslor som du inte har).


Konfrontationer är heller aldrig lätt för vuxna barn till alkoholister. Det är speciellt svårt för dom att konfronteras med dig i ett itimt förhållande. Det är också svårt för oss vuxna barn till alkoholister att se dig konfronteras med någon oavsett hur oskyldig konfrontationen är.

Att förstå vad som rör sig i huvud på det vuxna barnet och förstå dom är olika rädslorna som du kan ha, en eller flera utav.kan vara nödvändigt, om man vill att förhållandet ska hålla.






Rädsla nr 1: "Jag är rädd att såra Dig"
Dom är mycket sårbara och osäkra på sig själva samt vad Dom har att ge i ett förhållande. Spontanitet har dom svårt för med tanke på att Dom tänker mer på andra mer än sig själva. Det är rädda för att såra helt enkelt. Du kan känna att dom håller tillbaka och inte säger allt.




Precis så är det med just med jag är en mycket sårbar människa och är rädd för att bli sårad och lämnad ensam kvar med ett krossat hjärta. Speciellt var det så i början av mitt och A:s förhållande. Jag var mycket rädd för att han inte skulle vilja ha mig när han fick reda på hur jag vart och hur mitt förlutna hade varit. Men det gäller att försöka övervinna det och tänka på den ljusa sidan. Man måste ju våga satsa för att kunna vinna!

För mig är det väldigt viktigt att mina nära och kära har det bra och ibland sätter jag väl dom för mycket före mig själv då jag ibland kan glömma bort att ta mig själv i första hand och prioritera mig själv som person och se till att jag mår bra i första hand. Jag sa alltid tidigare mår de bra så mår jag bra men det var ju bara en dålig fasad som jag skyddade mig med. Men i själva verket så var de ju bara ett stort kaos inom mig.



Någon som känner igen sig i det här?










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av neverleave - 14 augusti 2010 18:14

" Det finns alltid en risk att den vi älskar inte längre vill leva med oss och till och med kanske börjar älska någon annan. Vi kommer aldrig kunna förhindra det, därför är det lika bra att våga tycka om och älska så ofta och så mycket som möjligt. D...

Av neverleave - 29 april 2010 11:21

Då vart det torsdagoch jag har min sista dag med brevid gång på ett kvällspass så att jag kan ta och lära mig hur det funkar på kvällarna också. =) Igår så flyttade jag mina grejer till norrahammar och jag måste säga att lägenheten vart hur bra som...

Av neverleave - 28 april 2010 12:44

Efter lite om och men den senaste tiden är det bestämt att jag ska bo hos pappa i Norrahammar tills det har löst sg med lägenhet för min del och även i sådana här tider visar det sig verkligen vilka i ens närhet som är äkta och oäkta. Så från och m...

Av neverleave - 24 april 2010 16:16

Ja det sista har verkligen vart en omtumlande tid i mitt liv och allting jag byggt upp rasade på en sekund. Men jag har bitit ihop även den här gången och visar mig stark inför dig och orörd. Jag vet inte om de är mest fel för mig eller emot dig då j...

Av neverleave - 7 april 2010 11:32

 Världen är ett pussel, varje människa är en bit. Motivet det är vackert, men jag hör inte dit. För jag har egna tankar, i färg med fel nyans. och jag försöker välja väg, men passar ingenstans ...

Presentation


De flesta andra gör det...varför skulle jag inte kunna göra det...? Blogga alltså. Jag antar att även jag har något att berätta, roa, skvallra om, lära ut, intressera eller kanske bara fördriva tiden med...eller?
Jag ger de ett försök trots allt!

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Gästbok

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards